In de training maakt u kennis met een Opvangmodel. Dit staat garant voor het verlenen van optimale collegiale opvang. U krijgt inzicht in de impact van schokkende ervaringen en in het verloop van ‘’gezonde’ traumaverwerking. Door te oefenen met heldere gesprekstechnieken wordt u voorbereid op de verschillende gesprekstypen die tijdens de opvangperiode plaatsvinden. Verder leert u professioneel om te gaan met emotionele reacties.
Opvangmodel:
– Gesprekstechnieken voor opvang van medewerkers na traumatische ervaringen
– Inzicht in reacties en verwerkingsstijlen
– Overzicht van doorverwijzingsmogelijkheden
Waarom deze training?
In eerste instantie spelen de directe collega’s een belangrijke rol in het beperken van de vervelende gevolgen van traumatische ervaringen na een calamiteit. Bedrijfsmaatschappelijk werkers en leidinggevenden hebben in tweede instantie hier een belangrijke rol in. Door hun steun kan de betrokken medewerker in alle rust de ervaring verwerken. Deze training is ontwikkeld om de twee groepen ‘opvangers’ te trainen in deze belangrijke taak.
Inhoud van deze training:
– Uitleg van de verschillende fasen van een opvangmodel
– Het voeren van eerste opvanggesprekken, oefenen met de benodigde gespreksvaardigheden met elkaar of met trainingsacteur
– Oefenen in het voeren van vervolg-opvanggesprekken
– De achtergronden van het ontstaan van emotionele problemen en trauma’s
– Het signaleren van vastgelopen traumaverwerking en mogelijkheden om door te verwijzen
Resultaten van de training
Na de training kunt u als ‘opvanger’ effectieve steun aan uw collega’s bieden na schokkende gebeurtenissen. Daarbij kunt u professionele afstand bewaren in situaties die ook bij uzelf de nodige emoties oproepen. Als steun voor uzelf ontvangt u een uitgebreide syllabus met een beschrijving van het opvangmodel en achtergrondinformatie over het verloop van ‘gezonde’ traumaverwerking, vastgelopen verwerking en de gevolgen daarvan.